tisdag 30 augusti 2016

Mumsig plommonskörd

Sommaren kom tillbaka efter en kall och regnig måndag. Idag var det soligt och 20*.

Vi skördar mumsiga plommon, hallon, björnbär- och röda vinbär finns det också kvar i buskarna.

Årets hallonbuske köpte vi på trädgårdsmässan för 20 kr (!). Den var som en torr pinne i april, men har tagit sig.

Texten på förpackning var på polska så det gick inte att tyda (kan inte det språket), men vårt nyaste hallon verkar vara en livaktig och sen sort. Bären är enormt stora och söta.

Björnbärsbusken köpte jag för ett par år sedan på växtmarknad i Nystad, Finland. Jag hade länge önskat mig en sådan. Björnbär fanns inte i min barndomsträdgård.

Även den plantan såg ynklig och eländig ut och kostade ett par euro. Nu är den frodig och trivs vid garageväggen.

Plommonträdet dignar av frukt. Jag ska ta några liter med mig till jobbet imorgon.

Resten blir saft, marmelad och smoothies.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar