fredag 12 oktober 2018

Integration

Jag går och funderar mycket på integration.

När jag flyttade till Sverige kunde jag svenska, var gift med en svensk och hade en högskoleutbildning som kunde "översättas" och fungera i Sverige. Jag har haft jobb från första stund.

Ändå var det inte lätt att vara utböling. Min kultur var lik den svenska. Det var skillnader mellan stad och land, jag kom från storstan och bosatte mig på landet. Men så är det ju inom Sverige också. Bastuträsk och Stockholm är inte lika.

Nu kommer det folk från krigets Syrien. Många har haft bra yrken som t.ex våra Kulturkompisar. I Sverige finns det hur mycket jobb som helst t.ex inom industrin, men de nyanlända har inte något nätverk och får inte dessa jobb.

Vår Kulturkompis fick praktikjobb inom en vecka, när min man rekommenderade honom till ett företag där han själv har jobbat. Efter en månad hade han fast jobb!

För hans fru har jag berättat om vikarieförmedlingen och hon har varit på två intervjuer och kommer troligen få jobb på det sättet. Jag står som referens. Jag vet vad hon går för.

Alla vill jobba och tjäna pengar och vara förebilder för sina barn. Varför ska det vara så svårt?

Jag ska försöka lista ut, hur man bäst går till väga, när mitt projekt startar nästa vecka. Hur kan man göra processen kortare? Vad behövs? Hur mycket svenska ska man kunna? Behövs det någon slags kontaktperson, när man får jobb?

Under min promenad i eftermiddags träffade jag en mamma utanför närmaste skolan. Hon pratade arabiska och svenska och jag kunde köra med de vackra artighetsfraserna på arabiska, vilket förvånade henne mycket.

Vi pratade om integration. Hon har inget nätverk och lyckas inte få jobb, trots att hon kan hyfsat bra svenska.

Tänk om alla kunde ta an en familj och hjälpa dem lite i början. Studieförbundet Bilda har Kulturkompisar och Uppsala kommun har Låna en Uppsalabo.

Hoppas att fler kan ge lite av sin tid. Man får så mycket tillbaka!

Vi har varit Kulturkompisar i sex månader och jag har bara positiva erfarenheter av det.

Det här har jag fått:

Roliga möten, utflykter, filmer, teater, fester.

Glädjen att förmedla våra tokiga traditioner (t.ex vuxna dansar Små grodorna runt midsommarstången) och höra om deras.

Lyckan att kunna hjälpa någon annan.

Lärt mig mycket mer arabiska.

Ätit alldeles för mycket god mat

Många goda skratt. Vi skämtar hejvilt.

Många reflektioner. Är mina tankar om saker och ting alltid de rätta?


Vi har blivit vänner för livet.


                                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar