lördag 6 oktober 2018

Strindbergsmuseet

Jag hade aldrig varit på Strindbergsmuseet tidigare. Vet inte riktigt varför, jag har ju varit på de flesta museerna i Stockholm. Igår ändrade jag i alla fall  på den saken.

August Strindberg, den store författaren bodde på Drottninggatan 85 sina sista år från 1908 till 1912.

Det var mycket intressant att se lägenheten. Den var mindre än jag trodde. Skrivbordslampan hade jag hört talas om, men hela skrivbordet med sakerna är identiskt med det vid hans död.

Tidslinjen på väggen är väldigt informativ med uppgifter om hans liv och jämförelser med vad som hände i världen samtidigt. Jag visste mycket om honom, men fick även ny kunskap.

Museet är definitivt värt ett besök.





                                 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar