onsdag 8 augusti 2012

Betonggjutning - äntligen

Vad jag har längtat efter den här dagen! Nu skulle vi äntligen gjuta betong. Vi var sju tjejer som åkte till en kompis i Länna. Hon agerade "kursledare" och hennes man assisterade med grovjobbet dvs. han blandade betong! Solen sken.
Vi började med plattor. Först penslade jag matolja på ett blad (jag ville ha bladmönster) och la det i en godisburk. Sedan hällde jag i finbetong, tryckte det jämt och slätt, skakade för att få bort luftbubblorna, la på locket och nu får plattan brinna i ca. två dagar. Oljan gör att det blir lättare att få bort bladet sen.
Efter några plattor började vi med krukor. Jag ville ha rabarberbladsmönster på min kruka, alltså fick jag fodra den stora hinken med oljade blad. Sedan la jag en träbit på botten av den stora så att det bildas ett hål och hällde i betong och pressade den mindre hinken i betongen. Lite marigt, men det gick. Försökte justera det så att lilla hinken hamnade i mitten och la till sist dit stora stenar som tyngd.
Vi höll på detta pyssel i drygt två timmar och sedan smakade det gott med lunch. Just då kom det en regnskur! Jag återkommer med bilder på mina färdiga verk. Helt otroligt rolig dag, det tyckte alla vi "deltagare" när vi nöjda återvände hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar