söndag 25 februari 2018

Min dagmammas födelsedag

När jag var liten hade jag en dagmamma under två år.

Mina föräldrar jobbade och två barn skulle passas. Först hade vi "hembiträden" (låter som på 1800-talet!).

Den sista var en skräckupplevelse för mig. Tur att en grannfru kunde ställa upp och ta hand om oss. Hon var hemma med sin lilla dotter.

Vi var mycket ute och åt ekologisk, närproducerad mat till lunch, fast ingen kunde namnet "ekologisk" på den tiden.

Hon hade en enorm trädgård, där maten kom ifrån. Det måste bl.a har funnits ca 30 äppelträd.

Till varje måltid serverades en klick egengjord surkål. Jag älskar det fortfarande.

Vi var aldrig sjuka. Det måste ha berott på maten och utelivet.

I veckan fyllde min sötaste gamla dagmamma 90 år!

Igår var jag på en stor fest där hon firades med sång, tal, blommor och presenter.

Vi har tät kontakt, fast vi bor i olika länder och kan bara ses 3-4 gånger om året.

Hon ser väldigt ungdomlig ut och är helt klar i huvudet forfarande. Hennes hemlighet?

1. Har alltid varit mycket ute i trädgården, promenerat och cyklat.

2. Lagat egenproducerad, ekologisk mat.

3. Aldrig rökt.

4. Dricker minimalt med alkohol.

Grattis, kära R!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar