lördag 14 april 2018

Allt för forskning

Jag deltar i en forskningsstudie som ska förhindra hjärt-och lungsjukdomar.

Alla deltagare har slumpvis valts ut från folkbokningsregistret och fast jag känner mig frisk som en nötkärna, så tänkte jag "Varför inte?".

Dels kan det vara bra för mig, dels för forskningen och senare för andra, i fall de hittar något nytt sätt att tidigare upptäcka KOL och hjärtkärlssjukdomar.

Eftersom jag kör med eget "Hälsans år", passar det här dessutom väldigt bra.

Igår var jag på en ordentlig hälsoundersökning (blodsocker, blodfetter, blodtryck , BMI, bukhöjdsmått, minnestest och lungfunktion).

Ett dygn var jag dessutom kopplad till all möjlig utrustning: stegräknare, EKG, puls- och blodtrycksmätare och sömnregistrering.

Jag trodde att jag aldrig skulle kunna somna med sladdar och slangar här och där och med en manschett, som mätte blodtrycket två gånger i timmen, men jag sov som en stock!

Resten av veckan har jag bara två mätare på mig. De stör nästan inte alls.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar