onsdag 15 augusti 2018

Bemärkelsedagar idag, 15. augusti

Idag fyller nöjesfältet Tivoli i Köpenhamn 175 år! Det grundades 1843. Wow!

Jag var där i maj och det var just så vackert som jag kom ihåg det från tidigare besök för länge sedan.

Fina planteringar och stiligt gammaldags.



Idag firas även Jungfru Marias himmelsfärd, speciellt i Italien och i andra katolska länder. I Italien heter dagen Ferragosto.

Dagen till ära kommer jag att se filmen Augustilunch i Rom (Pranzo di Ferragosto), som jag blev förtjust i för nio år sen.

En vecka efter jag hade sett filmen på bio, träffade jag - av en händelse- regissören och manusförfattaren Gianni Di Gregorio på filmfestivalen i Venedig. Jag fick massor av pussar av honom! Kunde inte tvätta mig på ett tag...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar