fredag 22 februari 2019

Gammalt foto

Härom kvällen "tvingade" jag mig att skriva en halv timme. Ibland tror jag att jag inte har tid, därför är det ett bra knep att ha timern på 30 minuter. Efter den tiden har man kommit i gång och vill inte sluta. Så blev det igår också.

Jag skrev i två timmar. Eftersom texten handlade om en gammal släkting, ville jag kolla ett årtal, innan jag gick och la mig.

Och vad hittade jag bland mammas gamla papper? Ett foto, som jag inte visste att det fanns. Det föreställer personer som jag aldrig har träffat, men som är viktiga för min story.

Bilden är tagen på 1920-talet. Om man bodde på landet, blev man inte fotograferad så ofta. Man fick ju beställa hem en fotograf med kamerautrustning. 

Kanske firar man någons födelsedag, när det här fotot togs? Ofta radade man upp alla familjemedlemmarna och hästarna utanför boningshuset. Här står och sitter föräldrarna, dottern, svärsonen och ett barnbarn. Som tur var hade någon skrivit namnen på personerna på baksidan.

Fotot är nästan 100 år gammalt. Det tycker jag är jättehäftigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar