lördag 9 februari 2019

Om avundsjuka

På onsdagar och fredagar lyssnar jag på podden Mojo Mornings. Programmen är drygt 30 minuter långa, på finska och kan höras endast kl. 3-11 svensk tid, sen försvinner de.

I går handlade avsnittet om hat och avundsjuka. Avundsjuka människor träffar jag på ibland. Enligt min mening ska man inte slösa bort sin tid på såna. Det finns så många andra, trevliga att umgås med.

Det beslutet tog jag t.ex för flera år sen, när en som jag hade jobbat med och känt väldigt många år började bete sig konstigt. Hon skickade senare ett brev om att hon behövde "ta paus från vänskapen"- utan att jag fick veta vad som var orsaken. När vi sprang på varandra, bad hon om ursäkt- gång på gång. Hon hade varit "ur balans och handlat fel". Jag har förlåtit henne, men litar självklart inte på henne efter den historien och träffar henne inte längre.

Enligt Jari känner de illvilliga att "de har blivit utan" och "befinner sig i avgrunden och försöker få andra med sig dit med hat och avundsjuka."

Rådet han ger är att fråga: "Vad borde jag göra för att du ska må bättre?" Det skulle den avundsjuka uppfatta som en outhärdlig fråga, enligt honom.

Jag läste lite mer om avundsjuka efter programmet. Den kännetecknas av bl.a dessa punkter:

1. Personen hen är avundsjuk på känner av det och vet om att hen är det. 

2. Hennes/hans fokus ligger på det hen saknar. 


3. Hen kan inte glädjas med människor.


4. Hen ser livet som en tävling.


5. Hen jämför sig med andra.


(Fritt ur metromode)


Låter dystert!

Jaris podd väcker alltså många tankar; han pratar mycket om företagande men också om allmänmänskliga saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar