lördag 23 februari 2019

Släktforskning?

Jag skulle skriva ner minnen som jag hade hört som liten, om några gamla släktingar, men blev plötsligt indragen i ett släktforskningsprojekt.

Tänk, vad man kan hitta på nätet! Man ska vara ihärdig och inte ge upp, om man inte hittar något på sökordet. Det är bara att fortsätta.

Ibland är namnen felstavade som det var i mitt fall. Stefanus hade stavats Stepanus. Alla de andra uppgifterna på Stefanus, född 1887 stämde när jag jämförde med andra dokument.

Halleluja! Jag började få ihop saker och ting och fick bekräftat att det som jag hade hört hade verkligen hänt. Muntlig tradition i alla ära, men om man vill spara något till eftervärlden, ska uppgifterna helst vara nedskrivna och stämma med verkligheten.

Jag messade snabbt till min kusin och skickade några dokument, som jag hade hittat. Hon kontrade med "nya" foton, som jag aldrig hade sett. Riktigt kul!

Den här bilden är ca 110 gammal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar