söndag 12 maj 2013

Öland i maj

I förrgår turistade vi på Öland. Vädret var fantastiskt, soligt och 23*. Allt var bäddat i försommarens ljuvliga, skira grönska.

Vi bodde på Strand hotell och åkte tidigt till Vida museum där gruppen hade en privat guidning.

För 12 år sedan förverkligade Barbro och Börge Kamras sin dröm om ett konstcentrum. En flygel  är avsett för Ulrica Hydman-Valliens konst och en annan för Bertil Valliens. Fantastiskt glas- och keramik!

I konsthallen visades Fredrik Lindqvists Träsnitt på tyg. Han använder sig av en spännande och tidskrävande teknik. Fascinerande!

Vi fortsatte våra utforskningar på egen hand. Det är nio år sedan vi var på Öland sist.

En konstrunda, Majrundan pågick denna Kristihimmelsfärdshelg och vi "hamnade" hos naturmålaren Göran Peterson i Glömminge. Han bor otroligt vackert mitt i naturen i ett egendesignat hus  och har ateljén på gården. Göran visade sig också veta det mesta om fåglar.

Paradisverkstan har jag längtat till att få besöka igen. Allt är i min smak. Vi köpte en ljusstake och en "pumpa" = ljuslykta. Båda två i gröna toner.

I Vickleby, Färjestaden hittade vi en trädgårdsservering, Bo Pensionat med förförande dofter. Stor salladsbuffé med egentillverkade korvar och öländskt kött som grillades bredvid. Bästa maten jag har ätit på länge. Vi satt ute i solen och njöt av maten och grönskan.

I Ottenby såg vi massor av sälar som solade sig på strandstenarna på behörigt avstånd. Mindre flugsnappare ("nära hotad" i Sverige) såg vi också.

På vägen norrut igen fikade vi på 19-åriga Amandas café på Allégården i Kastlösa. Vill verkligen rekommendera hennes supergoda bakverk!

Sen skuttade jag lite på Stora Alvaret också  innan vi åkte tillbaka till Borgholm. Denna runda tog åtta timmar!

På kvällen åt vi middag på Borgholms slott. "Carl X Gustav" (1622-1660) underhöll med en halvtimmes lång suverän monolog.