måndag 15 juli 2013

En tur till Dalarna

I lördags tog vi en 17 timmars tur till Dalarna. Våra finska vänner skulle få se "allt" på en dag!

Mycket gick i blommornas tecken, fast det inte var huvudtemat på resan.

Vi åkte redan klockan åtta och första stoppet blev hos vår väns kusin i Söderbärke. Familjen har en underbar gammaldags trädgård.

Jag tog en rosenstickling från en rosa buskros och försöker nu lista ut vad den kan heta.Tipsa mig gärna!


 
Kusinens man målar fina tavlor och får ofta inspiration från blommor. Här en liten detalj från en av hans tavlor. Blommorna påminner om dem som målades i 1600-talets Holland men färgerna är klarare.

Carl Larsson-gården i Sundborn är en riktig favorit!

"Välkommen kära du till Carl Larsson och hans fru" känns fortfarande- över hundra år efter att det målades ovanför dörren- så levande och aktuell.




Karins inredningsideal kopieras ständigt i hemmen runt om i Norden.

Om besöket i Hildasholm berättar jag i ett annat inlägg.

Efter ett kort besök i Nusnäs och ett dopp i Siljan åkte vi till våra kompisar i Borlänge, beundrade rosenträdgården och satt ute hela kvällen och åt en fantastisk middag.


Jag tog fyra sticklingar från rosor jag inte har i min trädgård. (En röd, en orange, en purpurröd, en vit. Märk väl att jag börjar intressera mig av andra färger än rosa också!)

Halv tolv var vi tvugna att bryta upp; vi hade ju två timmars körning framför oss. En underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar