måndag 15 juli 2013

Hildasholm i Dalarna

I lördags åkte vi med våra utländska vänner till Dalarna. De ville se Carl Larsson-gården och jag hade i många år haft Munthes Hildasholm på min önskelista.

Axel Munthe, drottning Victorias livmedicus gav herrgården och parken i morgongåva till sin engelskfödda hustru Hilda på 1910-talet.

Platsen är magnifik och det fanns många olika trädgårdsrum att se, bl.a  medicinal-, brunns-, fontän- och nedsänkta trädgården.

Det fanns vackra pioner, rosor, vallmon, aklejor och liljor och små statyer fanns här och där bland växterna.

Ändå var jag besviken: fontänerna var inte i gång utan höll på att renoveras (?), torra, bruna grenar fanns på buskar och träd, ogräs växte på trädgårdsgångarna och det såg torrt ut i rabatterna..

Det kändes som att det inte fanns någon trädgårdsmästare där. Trädgården gav ett ovårdat intryck vilket var sorgligt mitt i sköna sommaren, under bästa säsongen då Dalarna besöks av tusentals turister.

Mina bilder visar förstås det allra vackraste- som trots allt fanns där.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar