söndag 25 augusti 2013

Av hjärtans lust

Trädgårdsmeditation dvs. plocka ogräs och noppa bort torra blommor har varit min sysselsättning idag.

Min man är nästan klar med garaget. Några plattor i väggen och taket fattas ännu.

Det har varit soligt och varmt som på en högsommardag. I kväll fortfarande 22*.

Vi har plaskat i poolen av hjärtans lust, många gånger och länge....

Jag har skött om mina japanska underblommor. De blommar från juli till slutet av september med tusentals väldoftande blommor, men bara på kvällarna! De tycker inte om starkt solljus.

Jag har röda, vita och rosa underblommor. Jag brukar köpa några knölar (ser ut som morötter) på Trädgårdsmässan och förvara dem svalt under vintern. I år ska jag även spara fröna så att det blir ännu mer spännande att se vad som kommer upp nästa år.

Vita och röda föräldrar får rosa barn, men när dessa rosa får barn blir  hälften rosa, en fjärdedel röda och en fjärdedel vita. Om man förklarar detta på bebisspråk.....




Det börjar bli kväll. Underblommorna håller på att öppna sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar