onsdag 14 augusti 2013

Vallonbruk i Uppland

I dag guidade jag 75 kollegor runt i Vallonbruken i Uppland. (Gick en Vallonbruksguidekurs en gång i tiden så jag kan det här - även om jag var lite ringrostig och fick läsa på innan).

Det skulle bli uruselt väder men vi hade solsken hela dagen förutom en två minuters regnskur i eftermiddags.

Vi åkte redan klockan halv nio från Uppsala och första stoppet blev vid Dannemora gruvor för att alla skulle under dagen få en helhetsbild av både järnhanteringen och brukens betydelse för Sveriges ekonomi på 1600- och 1700-talet.





Sedan tittade vi på Österbybruks herrgård och smedja. Underbart, tyckte i alla fall de flesta och det fotades flitigt.




Lagom till lunch anlände vi till Gimo. Där jag berättade om Gimo bruk, Östhammars kommun och Sandvik Coromant.


Vi fick ett mycket vänligt välkomnande och åt en god lunch på herrgården.

En stunds vila på bussen medan vi körde till Lövstabruk. Där blev vi delade i tre grupper och fick var sin guide. Lovisa som guidade min grupp berättade superintressant om brukets historia.






I Öregrund hade vi en timmes fika- och shoppingpaus (Jag köpte goda gårdsmejeriostar från Öregrunds skafferi)




Vi var tillbaka i Uppsala exakt enligt vårt program, klockan fem. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar