måndag 19 augusti 2013

Populära dahlior

Jag har alltid tyckt om dahlior.
 
Utanför min kompis hus fanns en jätterabatt med röda dahlior när jag var liten. De såg väldigt exotiska ut, tyckte jag då. Äldre människor kallade dem för georginer.
 
Jag började odla dahlior först 2009. Året innan hade vi varit i Monets trädgård i Giverny och förstått att vi skulle ha just cerisa dahlior till en brudbukett och blomsterdekorationer på ett juli-bröllop.
 
En del av mina dahlior är från 2009, men jag brukar köpa några nya knölar varje vår. De övervintrar på ett mörkt och svalt ställe och brukar klara sig bra.
 
Dahliasläktet kommer från tropiska och subtropiska Amerika. De flesta arterna förekommer i Mexico. De blev uppkallade efter den svenske botanisten Anders Dahl (som även verkade i Kiel och Åbo) 1791.
 
Den 22/8 släpper Posten ett nytt frimärkshäfte med underbara dahlior (Boll-, dekorativ-, näckrosblommande- och halskråsdahlia). Klart att jag redan har beställt ett antal såna!
 
Här är några av mina favoriter:
 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar