lördag 24 augusti 2013

Underbar dag

Vilket väder! Soligt och 22*. Lugnt och skönt.

Jag har jobbat i trädgården och min man med att isolera garaget.

Våra pelargoner är superfina. Kunde inte låta bli att titta flera gånger på en äggskalspelargon
som jag tror heter Avenida. Kronbladen  är randiga, prickiga, enfärgade, strimmiga och ingen blomma är den andra lik.

"Jag gillar äggskalspelargonen för den uttrycker att man får vara som man är, när man inte blev som man skulle bli" sa Bosse Rappne när äggskalpelargonen valdes till årets blomma 2010.

En annan favoritsort är rosenknoppspelargon. Jag har bl.a rosavit Apple Blossom och mörkrosa Patricia Andrea. De fyllda blommorna öppnar sig inte helt utan liknar söta rosenknoppar.

De små sticklingarna som jag köpte på Öland i maj har vuxit till sig och blommar också så fint.

Fick en Mårbackapelargon-kudde av min kusin i våras. Den passar väldigt bra i växthuset bland de andra pelargonerna....

Måtte vi få en lång och varm höst!









 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar