torsdag 29 augusti 2013

Finaste utsikten i Helsingfors

Jag var två underbara sensommardagar hos pappa i Helsingfors.

När han gick på massage tog jag en promenad i Esplanadparken. Så mycket folk det var ute klockan två på eftermiddagen! Lättklädda turister och helsingforsbor flanerade runt eller satt i parken och åt glass.

Parken ligger centralt, är från början av 1800-talet och den absolut populäraste i Helsingfors.





Jag fick ett infall och köpte en biljett till Lilla Teaterns (Lillans) föreställning Nazifruar samma kväll. Jag skulle ändå ta sista flyget till Sverige kl. 23.35 och visste att pappa inte orkade umgås med mig hela kvällen -också.

Den svenskspråkiga Lilla Teatern grundades på 40-talet och ligger på Georgsgatan.

Pjäsen Nazifruar bygger på sanna historier om kvinnor som var gifta med SS-män och om hur deras liv var under nazitiden.Visste de om sina karlars verksamhet? Var de naiva eller ville de blunda för verkligheten?

Pjäsen var väldigt gripande. Den kanske inte passade min sinnestämning just nu men den var mycket intressant. Jag hade nyligen sett den franska tv-dokumentären Hitlers kvinnor. De hade samma tema. Varför? Hur? snurrar i huvudet.....

Vet du att hotell Tornis damtoalett har Helsingfors finaste utsikt ? Byggnaden är från 30-talet och är 69,5 m hög. Torni (Tornet) ligger också på Georgsgatan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar