lördag 11 juli 2015

En avkopplande dag i Tallinn

I torsdags åkte min kusin och jag från Helsingfors till Tallinn.

Det blev en riktigt avkopplande dag. Båtresan tar endast 2 ½ timme, så efter lite shopping och läsning var vi framme.

Viking line erbjöd en gratis busstur till centrum.

Först köpte jag läckra underkläder på Linette på Muurivahe-gatan inne i Gamla stan.

Förr satt det alltid gamla tanter vid stadsporten och sålde fina hemmagjorda buketter för nästan ingenting. Nu köper man nästan lika i blomsteraffärerna på samma ställe.

Jag kunde inte motstå de söta blommorna den här gången heller. Det blev en bukett luktärter.



Vi hade bokat behandlingar på nätet; min kusin fick pedikyr och jag massage på Viru hotell.

Alldeles i närheten finns en riktig äkta retrocafé, Energia kohvik. Servitrisen sa att cafét hade funnits sedan 60-talet dvs. redan under Sovjettiden.

Inredningen enkel och murrig, sortimentet inte så stort och priserna nästan som på 60-talet (gissar jag): kaffe, te, bulle, bakelse och två glas Vana Tallinn-likör 10 € !

Rekommenderas om du vill göra en tidsresa bakåt i tiden.



Lite shopping och sedan var det dags att gå till terminalen.

På båten åt vi en tvåtimmars middag för att slippa trängas i de allmänna utrymmen utan att hitta sittplats.

Jag brukade åka en gång varje sommar med mamma till Tallinn, men sedan hon gick bort har det inte blivit av.

Det var riktigt roligt att se hur staden hade utvecklats på sju år.


Köpte jag inte, men t-shirtstrycket var humoristiskt (eller allvarligt):
"Ska jag komma och hälsa på!" står det under Putins bild på finska.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar