söndag 5 juli 2015

Vår resa genom halva Europa

Dagen före midsommarafton åkte vi i väg på vår Europaturné.

Första etappen var Uppsala- Göteborg.

På midsommarafton tog vi färjan över till Danmark. Vi besökte Lökken och körde sedan till våra vänner i Struer.

Där blev det middag i glada vänners lag-som alltid tidigare.

Dagen efter besökte vi Genbrug (Återbruk). Jag hittade en soppskål att ha fina blomsterarrangemang i för 15 DKK.

Vi tog en promenad längs Limfjorden där min man friade till mig ett antal år sedan. Så nostalgiskt- och lite romantiskt.



Önskade att vi hade kunnat vara där på danska midsommaraftonen (Sankt Hans). Vår danska morfar startade St Hansaftentraditionen i Struer för 55 år sedan (om jag inte minns fel).

Efter ett ledsamt farväl fortsatte vi till vänner i Starup-Haderslev i Sönderjylland. Där blev det en långpromenad, prat och en god middag.


På morgonen styrde vi kosan mot Waterloo.

Festligheterna kring märkesåret  Slaget vid Waterloo 1815 hade just slutat och det var inte så mycket trafik som vi hade befarat.

Vi stannade hos våra gullungar till tisdagen.


Från tisdag till torsdag var vi i Champagne. Se ett tidigare inlägg.

På torsdag eftermiddag kom vi, nu i två bilar till min gamla klasskamrat i Lahnstein utanför Koblenz i Tyskland.



Hon och jag hade träffats i Frankfurt i höstas men några hade inte setts på 20 år! Och det fanns en nyfödd bebis att beundra också!

Vi fikade och tog en långpromenad till en fin lekpark. Barnen (5) hade roligt tillsammans.

Efter middagen gick vi alla 13 (!) till sängs. Vi skulle börja köra hemåt på morgonen och värdparet skulle jobba.

Vi körde till Tangendorf i norra Tyskland och sov på Gasthof Vossbur en natt. Vacker omgivning och fint, personligt hotell.

Den tråkigaste sträckan körde vi på lördagen: genom norra Tyskland till Puttgarten, färjan över till Rödby, genom Danmark och till Skåne.

Där sov vi på en B&B-Skånegård -med katter, ankor och höns till barnens stora glädje- som vi alltid brukar på liknande långresor.


Ena bilen fortsatte direkt till Uppsala på morgonen, den andra åkte till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby.

Vilken rolig dag vi hade där! Jag var där för första gången och tyckte att stället var 100 gånger bättre än jag hade ens drömt om: Stort och mysigt med massor av trevliga aktiviteter.

Vi tittade på Emil-, Pippi- och Karlsson på taket-teater, åt god småländsk mat, åkte tåg på Saltkråkan och tittade in i alla hus.




Vi kom fram till Uppsala sent på kvällen - efter 10 dagars resa.

Den gör jag gärna om!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar