lördag 1 augusti 2015

Min gudmor

Igår var det en sorglig dag: Jag skulle på min gudmors begravning i Helsingfors.

Vi började med drygt en timmes frukost på det anrika hotellet Kämp. Lugnt - och gott.




Vi handlade snabbt lite presenter på Finlayson tvärs över gatan, köpte antik- och inredningstidningar på Stockmann och Palaset-skrivbordsgrejor (Det kanske blir ordning på skrivbordet nån vacker dag...)

Min man skulle inte med så han satte sig i hotellobbyn och väntade på mig där Han var jätteförkyld men åkte med för att ge mig stöd.

Jag åkte till kapellet.

Min "egen" blomsterhandlare i Uppsala hade gjort det vackraste blomsterhjärtat man kan tänka sig.



Så ledsamt det var men också så skönt att kunna dela sorgen med andra.

Efter en fin ceremoni på kapellet, samlades vi för en minnesstund på Memori, Middag, samvaro, musikprogram och personliga tal.

Jag delade med mig minnen från fina stunder med mina gudföräldrar, berättade om alla underbara presenter jag har fått under årens lopp och avslutade med en melodi som hade spelats i mitt huvud när jag hade tänkt på min gudmor de senaste dagarna.

Ljuva susande milda västanvind
kom och svalkande smek min bleka kind !
O, sänk dig ned invid min veka fot !
Ack dröj, o dröj hos mig,
tag nu min sista suck emot.
O, hur jag längtat att sprida min doft till envar,
prisa min skapare god
med den vällukt jag än har kvar.
Snart är den slut min korta tid
och jag böjer mitt huvud så sakta, så sakta
att dö, vit såsom snö,
stilla slumrande in i frid.
(Konvaljens avsked, text David Lindvall)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar