torsdag 14 september 2017

Mormors svarta ögon på Dramaten

Jag missade Tanja Lorenzons Mormors svarta ögon när det spelades på Dramaten år 2010. Det har grämt mig enormt.

För tre veckor sedan hade den nypremiär och nu skulle jag bara dit!

Igår var det dags. 45 minuters bilresa Uppsala-Stockholm tar under rusningstid nästan tre timmar, alltså löste vi resan dit på ett annat sätt. 

Min man jobbade den dagen i Stockholm och var där redan på förmiddagen och jag tog tåget efter jobbet. Hemresan går alltid som en dans. Skönt att vara hemma före tio, när man ska jobba dan efter.

Mormors svarta ögon handlar om tre generationers kvinnoliv, vardagen i två grannländer från 1939 och framåt, kriget, arbetskraftsinvandringen och förlusten av modersmål.

Tanja Lorenzon spelar alla rollerna under 90 minuter - utan paus. Härlig finsk tango spelas lite då och då.

Temat var allvarligt, men publiken fick ändå några goda igenkänningsskratt. Det känns jättebra att äntligen ha sett pjäsen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar