torsdag 23 juni 2011

Det regnar hela tiden

Nu har det störtregnat ett dygn! Rosorna gillar det inte alls.

Jag fryser in de färska kronbladen de tappar i regnet. Jättesnyggt i en champagnekylare!

Min favoritros kommer från mitt barndomshem på Degerö. Mamma gav mig en liten planta sommaren -83, evigheter sedan alltså.

När jag skilde mig och sålde huset bad jag de nya ägarna att få ta med mig en liten del av den enorma "rosenbusken". Den fick bo hos en kompis tills jag skulle få en trädgård igen....

Tyvärr blev det "vårdnadstvist" när min ros skulle flytta hem till mig igen efter sex år. Den hade nämligen växt och blivit helt underbar och hon ville ha den kvar!


Jag fick den tillbaka till slut (vi är inte kompisar längre) och den betyder jättemycket för mig. Hoppas att mina barn och barnbarn vill vårda den lika ömt i framtiden.

Jag har bara ett litet problem med rosen. Jag vet inte vad det är för ros! Pappa vet inte heller, mamma kan jag inte längre fråga.

Jag har gått efter Rolf Engströms Att inventera rosor och kommit fram till att det är en Alba-ros. Jag har aldrig lyckats ta med en blomma till Rosens dag den 2. juli. För min Degerö-ros blommar bara en gång och det är i mitten-slutet av juni. Om det regnar mycket, ruttnar de flesta av rosens väldoftande ljusrosa fyllda blommor.

Hjälp mig med namnet, om du känner igen min ros!

Här bifogar jag bilder på dagens rosenskörd och min favvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar