torsdag 30 juni 2011

Rotäkta rosor

Vi är sommarboende på västkusten en vecka eller två varje år. Av en slump hittade jag ett par år sedan en liten annons i Björklövet om en rosenkväll.

 Det var det lokala Hushållssällskapet som ordnade ett besök i Storehagen norr om Uddevalla. Jag åkte med utan större förväntningar men kom hem med massor av nya kunskaper om att ta sticklingar på rosor, trädgårdsideér och inte minst - sex stycken rosensticklingar, som jag själv hade preparerat och planterat under kurskvällen.

Vilken kväll det var! Jag var alldeles lyrisk. Vi gick runt i Storehagens fantastiska trädgård med Kickie och lärde oss massor om rosor. Sedan visade Stig på ett mycket pedagogiskt sätt hur man tar rosensticklingar. Rosorna fick vi förstås med oss hem.

Jag köpte den gången två rotäkta rosor, Anais Segelas (en karminröd, starkdoftande Gallica-ros) och Ritausma (vitrosa Rugosa-ros som blommar hela sommaren) och nu, ett par år senare är de hur stora som helst. Jag köper aldrig mera andra än rotäkta rosor!

Förra året var jag på en rosenkväll i Storehagen igen och i år ville jag att familjen skulle få se detta underbara ställe. Stig hade i söndags en privatvisning och "-lektion" för oss.Verkligen snällt av honom!

Jag åkte hem med Mozart (rosa Moscata-ros), Martin Frobeshier (rosa kanadensisk ros), Trollhättan (cerise Rugosa-ros) och Rosa Glauca (vitrosa daggros). Nu har jag 35 olika rosor i min trädgård.

Storehagen är verkligen värt ett besök om du är i närheten av Uddevalla. Titta på Kickies och Stigs hemsida. www.storehagen.se


Det fantastiska växthuset i Storehagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar