söndag 12 juni 2011

Invigning

Nu är den orientaliska uteplatsen invigd!

Igårkväll skålade vi i hallonskumpa i växthuset, sen åt vi sallad, fläskkarré, salsiccia och färskpotatis på uteplatsen. Till maten drack vi tyskt vitt Riesling-vin från Bopparder Hamm, vinhuset Heilig Grab och italienskt rött vin, Santagostino från Sicilien.

Det var vindstilla och uteplatsen magiskt vacker. Vid midnatt var det fortfarande 19* och nästan ljust. Åh, vad jag älskar den nordiska sommaren.

Vi åt marängtårta till efterrätt och bastade och badade.

Imorse regnade det jättemycket. Vad skönt för naturen- och mina rabatter och krukodlingar!

Hela vår  stora tomt är omgiven av Bukettspirea-häck från 60-talet. Förra ägarna (vi är de tredje) var inte speciellt trädgårdsintresserade och trädgården fick förfalla.

Vi har tagit an ett stort projekt varje sommar. Förra sommaren klippte vi ner 20 meter spireahäck, som var över 2 meter hög. (Körde otaliga lass till trädgårdstippen.) Nu är häcken ca 30-40 cm hög, tät och grön igen till vår stora glädje. Endast två av tiotals spireor hade tagit stryk under vintern och dem grävde vi upp idag och planterade dit två nya i stället.

Jag tror att vi har världens vackraste klematis på vår altan. Den var bland de första växterna vi planterade här sommaren -05. Den blommar i juni med hundratals blålila, fyllda, nickande blommor. I juli kan vi beundra dess vackra vita, fluffiga fröställningar och i augusti-september blommar den en gång till. Georg E heter sorten. Den rekommenderar jag  varmt.

Imorgon flyger jag till Frankfurt och besöker Tysklands största trädgårdsmässa/utställning någon dag under veckan. Min man får ta hand om vattningen här hemma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar