torsdag 30 juni 2011

Låt dem få leva

Efter flera dagars datakrångel på sommarstället kan jag äntligen skriva! Då kan det bli tre inlägg om olika saker samma kväll....

Jag läste något mycket konstigt och oerhört (om det verkligen stämmer) på Expressens ledarsida i tisdags. (28/6 -11) Så här står det:

"Vresrosen ska väck. Artdatabanken vill ha förbud mot plantering. Den ljuvligt doftande busken är nämligen inte svensk.

När det kommer till djur och växter går det bra att vara hur främlingsfientlig som helst. Rasismen är påbjuden. Det finns internationella konventioner om biologisk mångfald som är baserade på tanken att allt har sin givna plats och ska stanna där.

Vresrosen kom till Europa från Japan med Carl Peter Thunberg 1776. På 1800-talet blev den populär som trädgårdsväxt, den doftar gott och ger nyttiga nypon. Rosa Rugosa är en överlevare. Det är därför Mora Andersson som arbetar vid Artdatabanken vid lantbruksuniversitetet, nu vill sätta stopp för vresrosen" skriver ledarskribenten Malin Siwe.

Jag trodde först att detta var ett skämt!

En ros som finns på varenda ö här ute, blommar hela sommaren och doftar underbart, vad har den gjort för ont? I Skåne och Danmark har den dessutom använts mycket för att stoppa sandflykten. Ska den grävas upp nu? Vilka andra invandrande växter ska bort? Efter istiden fanns det ingen växtlighet i Norden. Ska granarna, tallarna, björkarna också bort? Var går tidsgränsen?

Läs hela artikeln i Expressen. Jag ska ta reda på om man kan protestera mot detta konstiga beslut.

Bifogar en bild som jag tog på någon av öarna utanför Fjällbacka. Jag tog med mig ett litet skott av denna vresros. Jag vill ha den i min trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar