lördag 30 mars 2019

Klimatångest - Vad gör vår familj?

Jag gick nyss en promenad i det fina vårvädret. Vi bor mitt i naturen, 5 km från centrala Uppsala.

Överallt såg jag plastpåsar, som hade flugit med vinden och fastnat i grenar och staket. Jättetråkigt!



Jag började tänka på vad vi gör hemma för att stoppa den globala uppvärmningen.

1. Vi sorterar allt och lämnar på återvinningen.

2. Köper aldrig plastkassar. Jag har tygkasse i handväskan och många såna i bilen.

3. Bilen, ja, stora miljöboven. Jag kör till jobbet och tillbaka, 1,8 mil om dagen. Det finns ingen bussförbindelse, tyvärr. Till stan tar jag gärna bussen.
Min man har minskat på bilkörandet ordentligt. Han kan gå till stan för att klippa sig för att få ihop dagens steg i stegmätaren- och traska samma väg tillbaka.

4. Vi köper knappt några kläder alls, förutom underkläder, jeans och skor. För några år sedan köpte jag en tidlös basgarderob och den kommer att räcka långt, speciellt när jag inte går upp i vikt utan tvärtom.

5. Jag säljer allt vi inte behöver, på Blocket eller på Tradera eller lämnar in sakerna på Erikshjälpen och Röda korset.

6. Vi odlar en hel del själv: frukt, bär, örter och potatis. Den här sommarn blir det ännu mer. Min man håller på att gräva ett nytt stort potatisland.

7. Vi planerar matköpen noga och försöker använda all mat vi köper. Resterna sparas till lunchlådor.

Mindre saker:

Vi har minskat på hulhållspappersanvändningen.

Släcker i rummen där vi inte vistas.

Gör eget bubbelvatten i SodaStreamer.

Köper mindre sak-presenter till de små. De får oftast en dag på Gröna Lund eller Junibacken eller nån annan upplevelsepresent istället.

Min man köper böckerna på loppis och skänker tillbaka dem igen. Jag ärver de flesta böckerna jag läser.

Hittar jag pappmuggar någonstans, t.ex på jobbet, sköljer jag dem och sår grönsaks-och blomfrön i dem.

Många bäckar små...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar