lördag 19 januari 2019

Oxveckorna

Visserligen tycker jag inte om extremt kallt väder (för mig -10*), mörker och halt väglag, men jag har aldrig tänkt på årets första veckor som oxveckor.

Det händer ju så mycket bra saker i januari och februari.

Jag är oftast utvilad efter en julledighet.

Dagarna blir längre.

Jag är full av energi.

Jag vill genomföra nyårslöftets nya livsstil (t.ex motionera mer, äta bättre, ha tolv vita veckor, gå ner i vikt) och det ger ju resultat, som man blir glad av.

Som tradition har jag att planera semestern redan i januari. Det är också väldigt kul att ha något att se framemot en längre tid.

I tidningarna står det just nu mycket om hur man klarar "årets första tuffa månader".

Den magiska formeln verkar vara: Sova, äta och träna.

Man ska också känna tacksamhet, hjälpa andra, le utan anledning (hjärnan tolkar det som positivt och man blir gladare), gå på massage och vara vänlig.

Jag kan ta till mig det där med sömn. Åtta timmars vila skulle vara bra. Jag ska försöka, i alla fall under "oxveckorna".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar