lördag 19 januari 2019

Rensning pågår enl Marie Kondo

För en stund sen slutade mina Tradera-auktioner. Sex stycken designsaker är sålda och jag fick en liten slant för besväret.

Nyss la jag upp två annonser i den lokala face booksgruppen. Hoppas att någon villig köpare hittar de sakerna också. Priset kan inte vara ett hinder, märkesvaror för 40 kr.

Jag följer japanska Marie Kondos råd:

1. Identifiera känslan. Hur vill ha i ditt hem? Ska det var lättstädat, inspirerande eller mysigare?

2. Rensa i minst smärtsamma ordning.: Kläder, skor, böcker, papper osv.

3. Syns högen Lägg alla kläderna och skorna i en hög. Ta itu med rensningen.

4. Lyckotesta. Sortera bort och säg: Tack för denna tid.

5. Vik och häng rätt.

6. Nödvändighetsprincipen. Papper, vad kan du inte leva utan?

7. Släng förpackningarna i skafferiet, häll i glasburkar.

8. Målgången Nostalgisakerna kvar, dags att säga hej då till en del.

9. Först sortera ut - sedan omorganisera.

10. Belöningen. Prylar glimrar av glädje.

Jag har boken Konsten att städa, men hittade dessa kortfattade råd i Aftonbladet.

Min man har också blivit lite smittad. Han var några timmar i förrådet och rensade samt spikade två lister på plats i hallen. Vi har varit utan dem bara 14 år....

Det har verkligen hänt mycket här, men det finns kvar att göra. Sakta men säkert kommer jag att bli klar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar