lördag 23 juli 2011

Ångkokning av saft på gammaldags vis

I dag har vi plockat bär.

Det blev 10 liter körsbär, 7 liter röda vinbär och 4 liter krusbär; allt på drygt en timme och bären minskade inte ens i buskarna och träden, kändes det som.




Vår bärodling är helt ekologisk: på våren ansas buskarna vid nordöstra husväggen lite grann, de får kogödsel och sedan gör vi ingenting innan det är dags för bärskörd i juli.

För några år sedan hittade jag en SaftMaja, en fantastisk finsk uppfinning från 40-50-talet, på ett loppis. Det blev affär direkt!

Sedan dess har jag ångkokat alla våra bär, tillsatt lite socker och fått en närproducerad, ekologisk naturprodukt på några timmar.

Så även idag. Jag har ångkokat litervis med jättegod blandsaft. Det som inte går åt direkt (på några veckor), kan man frysa in.


SaftMajan är tredelad. Den fungerar så att man fyller vatten i det understa kärlet, bär i det översta och så låter man vattnet koka ca en timme.

Sedan tömmer man den mellersta delen, dit den ångade bärsaften har samlats, genom en slang direkt i rengjorda saftflaskor. Hur enkelt som helst!

Jag har sett att det finns nya saftkokare med samma princip, nu tillverkade av rostfritt stål. Jag rekommenderar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar