måndag 11 juli 2011

Gardens Illustrated,June 2011

På trädgårdsmässan Chelsea Flower Show köpte jag några tidningar som jag inte brukar läsa: t.ex. Gardens Illustrated och The Edible Garden. ( Jag vet inte om de säljs någonstans i Sverige, inte i Uppsala i varje fall)
.
Annars läser jag  House & Garden på våren för att få inspiration.

Tidningarna hann jag bara bläddra i på planet, sedan blev de liggandes. Men nu när jag har semester och bebisen sover så sött på balkongen hinner jag fördjupa mig i rosenartiklarna!

Gardens Illustrated har en härlig artikel om Scented roses av Isabel Bannerman. Försökte hitta den på webben för att dela med mig, men fick alldeles för många träffar för att kunna gå igenom dem och länka den bästa. Försök hitta den, om du är intresserad.

Hon beskriver sina rosfavoriter väldigt poetiskt- men ändå sakligt. Hon verkar också gilla Maiden´s Blush, Comte de Chambord och Dronning av Danmark. Dessutom hittade jag några måste-bara-ha-rosor, Souvenir de la Malmaison och De Resht.

Den suveräna programledaren för Engelska trädgårdar (Open Gardens), Carol Klein har skrivit en lättsam och kul artikel om A life of its own. Hon verkar ha ett annat trädgårdsprogram också, Gardener´s World på BBC2 på fredagarna. Jag önskar att SVT skulle köpa in den serien!




Ibland kan man vara avundsjuk på det engelska klimatet: lagom med fukt och värme gör att rosorna prunkar. På torsdagen får jag återse mina egna 36  rosor. Hoppas att min "vikarie" har vattnat och skött om dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar