måndag 18 juli 2011

A Hard Day´s Night

Jag blev nästan klar med krukodlingarna på altanen innan det började regna. Växterna blev ompysslade, fick Chrysan och vatten (vid behov). Resten av eftermiddagen jobbade jag inne i växthuset och där är jag så gott som klar nu.

Nästan alla pelargonerna fick flytta ut. Jag räknade till 34 olika. En tredjedel är zonal-pelargoner, men jag har även engelska, häng-, äggskals- och rosenknoppspelargoner. De har vackra namn som Dronning Ingrid, Appleblossom Rosebud, Elmsett, Mårbacka, Mrs Parker, Patricia Andrea, Supernova, Rococo, Deep Red, Pelargon Blues. Jag kan tyvärr inte alla namn.

Ibland tar jag sticklingar, oftast om någon ber om det. Det är ju väldigt lätt. På ett par veckor får sticklingen rötter när den står i en vas. Många av mina pelargoner är 5-7 år gamla. Jag vinterförvarar dem i ett svalt förråd under växtlampor.

Jag har två jättevackra klematisar: George E som nu har påbörjat sin andra blomning men har de fina fluffiga fröställningarna kvar och en rosa variant vars namn jag inte vet, som bara blommar en gång- och lurar mig varje vår att tro att den har tagit stryk av vintern. Men likväl kommer den igen någon gång i juni varje år och växer supersnabbt. Känner du igen den, tipsa mig gärna om namnet.

                                                    Ingen hade pratat med dem på en månad....
                                          George E
                                                    Vackra fröställningar
                                                    Vad heter denna skönhet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar