tisdag 19 juli 2011

Världens trädgårdar

Såg du Världens trädgårdar med Monty Don på Kunskapskanalen igår kväll? Han besökte bl.a Sissinghurst och Chateau de Villandry, men framför allt Monets trädgård i Giverny i Frankrike.

Han sa att det är lätt att bli besviken på en trädgård som man länge drömt om att få se, men så var det inte för mig när jag kom till Giverny i slutet av september 2008.

Trädgården var helt fantastisk! Vi var där tidigt en söndagsmorgon och dimman låg tätt över nejderna. När solen tittade fram  fick man se en färgprakt utan dess like! Till synes växte allt huller om buller, men självklart fanns det en medveten planering bakom.

Trädgården har en halv miljon besökare varje år!

Jag har alltid älskat Monets tavlor och det var lätt att se var han hade stått och målat näckrosorna och den japanska bron.

Färgtemat och blommorna till M:s bröllop året efter var en självklarhet efter första titten på de praktfulla cerisa dahliorna.

Jag rekommenderar verkligen ett besök där. Att komma dit i slutet av säsongen var toppen: lite turister, mycket blommor! (Bussresor från Paris. Biljetter går att boka på nätet.)

Om du missade programmet så finns det på SVT-Play till den 18/8.

Här får du se mina bilder från Monets trädgård i Giverny.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar