fredag 22 juli 2011

Medelhavsträdgård del 1

Ända sedan vi började med vår trädgård sommaren 2005 har vi velat skapa en Medelhavsmiljö runt poolen och paviljongen. De flesta Medelhavsväxterna har vi i krukor så att de kan övervintra inomhus.

I förrådet har vi svalt, ca 10*, i taket hänger 100 W växtlampor med timer och växterna får vatten en gång i månaden. (Första året trodde våra grannar att vi höll på med haschodling där inne!) 95 % av ca 70-80 växter klarar vintern där.

                                                    Medelhavshörnan

I går skrev jag om min stora stolthet, Oleander. De andra Medelhavsväxterna också flera år gamla. Fikonträdet köpte vi sommaren -05, likaså olivträdet.

De har fått växa fritt. De är drygt en meter höga nu. Jag har inte haft hjärta att beskära dem ännu, men funderar på att göra det i vinter. Uppstammade träd tycker jag inte om så jag kommer att beskära dem bara lite grann så att de få se naturliga ut. (Har ett uppstammat olivträd också som jag fick som present).

Vi får några goda fikon varje år. Några oliver har inte synts till ännu.

                                         
                                                    Fikon!!!

Vi odlar många kryddor i kruka, bl. a typiska Medelhavskryddor, Rosmarin, Timjan och Curryeternell. För att inte tala om vårt 6 år gamla Lagerträd! Skörden motsvarar fem hushålls årsbehov av lagerblad för köket. Torka och lägg i glasburkar!



                                                    Lager

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar