fredag 22 juli 2011

Medelhavsträdgård del 2

Det är 28* ute och 34* i växthuset. Påminner mycket om Medelhavsklimat...

I vår Medelhavsträdgård växer också lavendel lite varstans för doftens skull och många pelargoner. De kommer ursprungligen från Afrika, men ses nuförtiden i krukor och balkonglådor överallt runt Medelhavet.

Jag har 34 st. olika av dessa tacksamma växter som inte behöver vattnas hela tiden men som blommar precis hela sommaren.



För många år sedan köpte jag en buxbom på torget i Divonne les Bains. Den har inte vuxit speciellt mycket, kanske 10 cm, men har klarat klimatet och vinterförvaringen galant. Den var formklippt som en fågel när jag köpte den, men jag vill inte fortsätta beskära detta tappra exemplar.

När jag besökte Storehagen i juni, fick jag sticklingar av en härdig buxbom av Kicki. Det ska bli spännande att se om jag kan plantera dem ute om något år.


Vi köpte fyra stycken palmer till vår orientaliska hörna i början sommaren. Den som står soligast har tagit lite stryk (?). De andra frodas och mår gott.


Den vinrankan som växte ute och redan gav små druvor klarade inte den hårda vintern till vår stora besvikelse. I växthuset (minusgrader på vintern) planterade jag för två år sedan en ny. Den har fått leva mera skyddat liv och kom igen, fast den var lite trög i starten i år.


Ett litet citronträd hade vi också ett par år och bouganvillea och de två växter skulle jag gärna vilja ha i min Medelhavsträdgård igen. Kanske nästa sommar, om vi är mera hemma då.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar