tisdag 23 augusti 2011

Fantastiska klematisar

Så fantastisk länge våra två klematisar har blommat den här sommaren! De är verkligen en fröjd för ögat med sina otroliga blommor.

Den ena är rosa (Piilu) och den andra blålila (Georg E). Piilu ser definitivt helt död ut varje vår; finns inget liv i den och min man vill dra upp den och kasta de torra resterna. Men så kommer den igen varje år och växer 2,5 meter på två månader! Vilken växtkraft!



Georg E är stor och tät som en buske och startar mycket tidigare än sin rosa släkting och blommar hela sommaren med jättevackra hängande blålila blommor. Fröställningarna är väldigt dekorativa.




Min pappa har ytterligare en sort som beter sig som Piilu på våren. Först händer ingenting, sen händer ingenting, sen kommer allt! Den blommar i juli-augusti och har stora lila blommor. Tyvärr vet jag inte namnet på den. Titta vilka fantastiska färger kronbladen har, t.o.m på undersidan!





Min väninna har en skogsklematis som jag är mycket förtjust i. Den är full av vita små blommor, växer enormt mycket under en sommar och blommar länge, länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar