tisdag 2 augusti 2011

Kungliga Djurgården

Idag har jag besökt mina två favoritställen på Kungliga Djurgården i Stockholm: Rosendals trädgård och Waldemarsudde.

Först åt jag en lunch på Kaféet i Rosendal. De ekologiska och biodynamiska råvarorna kommer från trädgården eller från KRAV-gårdar och maten smakar därefter!



I Plantboden tittade jag på utställningen Under luppen.



Sedan begav jag mig till snittblomsfältet och plockade en härlig blombukett till kvällens födelsedagsfest.



Jag promenerade bort till Waldemarsudde och deltog i en guidning kl. 14. Vi tittade på Venetianska mästerverk från 1700-talet. En stor del av dem hade lånats från Accademia Carrara di Bergamo, men även prins Eugens egna "italienska" tavlor var med.

Samtidigt pågår en annan utställning: Lars Wallins Fashion Stories. Otroliga kreationer från hela hans 20-åriga yrkeskarriär.



Jag tog en promenad i trädgården också. Av trädgårdsmästaren fick jag en fång vita pelargoner som han just skulle kasta. De behöver bara lite kärlek, sa han. De blev perfekta i en Waldemarsuddekruka (köpt för länge sedan) på middagsbordet!

1 kommentar: