lördag 6 augusti 2011

Vild- eller blomsterkaprifol?

Min första sommar sov jag under ett äppelträd, har mina föräldrar berättat.

Är det kanske därför jag ska ha så många trädgårdsväxter som är höga alternativt hänger ovanför mitt huvud? Dessutom ska de helst dofta.

Det är säkert därför jag känner förkärlek med bl.a kaprifolen. (Allt ska ha sin förklaring.)

En vacker sådan har vi vid ytterdörren. Den är inköpt på en plantskola och det står Vildkaprifol Lonicera periclymenum på den.

Jag tycker att den liknar mer en Blomsterkaprifol Lonicera Heckrottii. Kan plantskolan ha fel?

Kronbladen på vår kaprifol  har karminröd utsida och gul och vit insida. Den blommar i juli-september. Och doftar ljuvligt, speciellt på kvällarna.




Vi har städat förrådet idag. Vilken underbar känsla att få ut allt skräp! En del kör vi till återvinningscentralen, en del bortsänks till något loppis och alla större, användbara saker som vi inte längre behöver säljer jag billigt på Blocket.

I förrådet hittade jag även blomsterlökar. IKEA sålde fina lökväxter -av hög kvalitet visade sig- i april och mina blommade flera veckor. Sedan glömde jag bort lökarna tills de dök upp idag.

Nu gör jag ett experiment. Jag planterade lökarna i två stora krukor. De ställdes in i mörkt hörn i förrådet och kan ev. få någon skvätt vatten under vintern. Kanske får vi fina vårblommor tidigt i vår? Risken finns att de börjar blomma alldeles för tidigt, men då kan de få stå i hallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar