onsdag 3 augusti 2011

Krukor, plattor och fågelbad av finbetong

Idag har jag lärt mig något jag länge har drömt om: Betonggjutning. Att gjuta krukor, skålar, plattor och fågelbad av finbetong verkade lite krångligt, men jag ville hemskt gärna lära mig det. Tur att jag har en väninna som är expert .

Jag åkte till henne med burkar, bunkrar och rabarber- och bergeniablad. Hon hade tagit fram en påse finbetong, matolja, fyrkantiga godisburkar och trädgårdsslangen så att vi hade tillgång till vatten.

Vi klädde alla bunkrarna inuti med blad för att få fina mönster och glömde inte lägga i en liten korkbit för att få hål i de färdiga krukorna. Bladen penslades med matolja. De lossnar lättare då. I godis-burkarna låg ett oljat blad på botten.




Finbetongen blandades med vatten och burkarna fylldes med betong. En mindre kruka med tyngd (sten) trycktes ner i bunkrarna. Godisburkarna fylldes med betong till önskad höjd. Bilderna får berätta hur allt gick till.



Ett fågelbad ville jag också ha. Även sand behövdes till det.

1. Plast under.
2. En hög med sand.
3. Rabarberblad på högen.
4. Betong på bladet.
5. Allt täcktes med plast.







Roligt och enkelt! På lördagen visar jag bilder på mina skapelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar