onsdag 10 augusti 2011

Trädgårdens läkande kraft

Jag läste en intressant artikel i måndagens Upsala Nya Tidning.

Yvonne Westerberg, arbetsterapeut, föreläsare samt kvinnan bakom Sinnenas trädgård intill Sabbatsbergs sjukhus säger bl.a så här: "Den som hänger på trädgårdstrenden har mycket att vinna. Förutom färgprakt i rabatterna och egenodlade grönsaker ger det jordnära arbetet kraft och styrka- åt både kropp och själ.

Vi får ljus från solen, beröring när vi rör växter och jord och samtidigt sänks puls och blodtryck."



Så här får du grön styrka (enligt Yvonne):

Gå med i en trädgårdsförening
Följ med på utflykter till fina trädgårdar
Besök en handelsträdgård
Gå på trädgårdsmässor
Skriv naturdagbok om vad som händer i din trädgård
Delta i en studiecirkel om trädgårdsarbete
Läs böcker om natur och trädgård

Jag gör fem av de här sju; inte undra på att jag känner mig otroligt pigg, fast jag har börjat jobba och fått vända på dygnet igen .  :)

Läs hela artikeln: www.unt.se (8/8 2011)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar