söndag 7 augusti 2011

Öppen trädgård

Regnet har fullständigt vräkt ner hela dagen men jag var tapper och besökte Öppen trädgård i Husbyborg i eftermiddags.

Husbyborgs koloniträdgårdsförening har haft två visningar den här sommaren: en gång i juli och nu idag. Så synd att det regnade. Det fanns så mycket fint att se!

Självklart behöver vi det här regnet; jag minns inte ens när det regnade sist. Nu får växterna en riktig rotblöta.

Men tyvärr kom det inte så många besökare till de fina trädgårdarna.

Jag hann besöka fyra stycken och prata med två ägare.

Tomterna i Husbyborg är olika stora, de största är ca. 400 kvm och och många bor där ute hela sommaren. Jag räknade till 99 lotter på kartan. 10% av dem visades upp idag. Med hjälp av karta och tydliga skyltar var det lätt att hitta i det stora området.

Jag fick se puttinuttiga små stugor i glada färger och blomsterprakt utan dess like: dahlior, rosenskäror, rubeckior, riddarsporrar och olika slags rosor trängdes i de frodiga blomstersängarna.

Många odlar potatis för hela årets bruk samt har  även frukt, bär och köksväxter.

Gräsmattorna var klippta med nagelsax och gångarna var olika på varje tomt. Ägarna har använt betongplattor, tegelstenar, grus och stenar för att sätta sin egen prägel på sin trädgårdsgång.





Bifogar bilder från Öppen trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar